Palmiarnia Miejska na wystawie „Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku” w Muzeum Narodowym w Krakowie! Celem ekspozycji jest pokazanie najważniejszych dzieł polskich architektów i najciekawszych budynków z całego kraju.
Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie dostępna jest dla zwiedzających od piątku, 17 grudnia w Kamienicy Szołayskich, oddziale MNK. Udostępniona jest też druga ekspozycja: „Przedmioty. Galeria designu polskiego XX i XXI wieku”. Te dwie galerie pokażą osiągnięcia polskich twórców w dziedzinie designu i architektury ostatnich 120 lat.
Jaki wpływ na codzienne życie człowieka ma architektura? Odpowiedzi na to pytanie szukają odwiedzający galerię. Podjęte są takie zagadnienia, jak: mieszkalnictwo, przestrzenie wspólne, odpowiedzialność społeczna architektury czy nowe rozwiązania urbanistyczne.
Na wystawie zobaczyć można m.in. zdjęcie Palmiarni autorstwa Marcina Baranowskiego, fotografa z Gliwic oraz makietę przedstawiającą budynek naszych tropików.
Szczegółowe informacje dostępne na stronie internetowej Muzeum Narodowego w Krakowie.
fot. Marcin Baranowski
Budynek Palmiarni – choć wybudowany na początku lat. 90., a pierwsze pomysły architektoniczne pochodzą z lat 70. – do dziś opisywany jest jako nowoczesna konstrukcja. Autorem tego wyjątkowego, ponadczasowego projektu jest Andrzej Musialik. Nieoceniony jest także wkład inż. konstruktora Jana Polaka.
Współcześnie Palmiarnia zupełnie nie przypomina powojennych szklarni. Jest dwukrotnie większa, podzielona na kilka pawilonów, przy czym najwyższy ma aż 22 metry wysokości!
Przestrzenna, rurowa konstrukcja zaproponowana przez architekta, była na tamte czasy nowością w naszym kraju. Jak wspomina autor Andrzej Musialik, który w latach 1970-1980 pracował w biurze projektowym w Kalifornii, inspiracją dla niego była kryształowa katedra w USA. Wewnątrz niej znajdowała się dekoracyjna, rurowa konstrukcja. W gliwickiej Palmiarni architekt zaproponował rozwiązanie z metalową konstrukcją na zewnątrz – nie tylko ze względów wizualnych, a także praktycznych. Wewnątrz Palmiarni panuje wysoka wilgotność, więc metalowe elementy narażone są na szybką korozję. Poza tym konstrukcja w upalne dni daje cień, który chroni rośliny od przypalenia (nie trzeba stosować np. rolet). Unikatowy jest także pomost widokowy wewnątrz Palmiarni, umieszczony na wysokości 4,5 metra. Żaden z obiektów tego typu w Polsce nie może pochwalić się podobnym rozwiązaniem.
W 1985 roku Andrzej Musialik uzyskał wyróżnienie Ministerstwa Kultury i Sztuki właśnie za innowacyjny projekt Palmiarni. W uzasadnieniu napisano, że pomysł wyróżnia się „czystością formy i dużą ekspresją”.
fot. Marcin Baranowski