Standardy ochrony małoletnich
Miejskiego Zarządu Usług Komunalnych w Gliwicach
I. Podstawowe terminy używane w dokumencie:
1. Standardy – standardy ochrony małoletnich obowiązujące w Miejskim Zarządzie Usług Komunalnych w Gliwicach,
2. MZUK – Miejski Zarząd Usług Komunalnych w Gliwicach,
3. pracownik – osoba zatrudniona w MZUK na postawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej,
4. małoletni / dziecko – osoba poniżej 18-tego roku życia,
5. przedstawiciel ustawowy – rodzic lub opiekun prawny,
6. krzywdzenie małoletniego – działanie lub zaniechanie wobec małoletniego zagrażające jego dobru,
7. dane osobowe małoletniego – informacje umożliwiające identyfikację małoletniego,
8. koordynator – osoba odpowiedzialna za wprowadzenie standardów i nadzór nad ich stosowaniem w MZUK,
9. ustawa – ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich z dnia 13 maja 2016 r.
II. Postanowienia ogólne
1. Dzieci mają prawo do bezpiecznego i wolnego od przemocy środowiska. Wszelkie formy przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej oraz zaniedbania wobec małoletnich są zakazane.
2. Celem wprowadzenia standardów jest zapewnienie ochrony małoletnich od wszelkiej formy przemocy w trakcie ich pobytu na terenie obiektów i urządzeń użyteczności publicznej zarządzanych przez MZUK. Małoletniego należy traktować z szacunkiem, respektując jego prawa oraz zapewniać mu odpowiednie wsparcie w sytuacjach tego wymagających.
3. Standardy stanowią zbiór obowiązków i przyjętych zasad postępowania, których stosowanie ma zapewnić przeciwdziałanie, a także właściwe reagowanie na wszelkie przypadki przemocy wobec małoletniego. Pracownicy MZUK są zobowiązani do kształtowania i utrzymywania takiej kultury organizacyjnej w zarządzanych obiektach, która zapobiega wszelkim działaniom, zarówno celowym jak i nieumyślnym, mogącym narazić małoletniego na jakąkolwiek krzywdę.
4. Za stosowanie standardów w obiektach zarządzanych przez MZUK odpowiadają kierownicy tych obiektów.
5. Standardy określają:
1) zasady bezpiecznych relacji pracowników MZUK z małoletnimi, w tym wykaz zachowań niedozwolonych,
2) zadania koordynatora ds. standardów ochrony małoletnich,
3) osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego właściwym organom,
4) procedury postępowania w przypadku wykrycia przemocy wobec małoletniego lub uzasadnionego przypuszczenia, że do przemocy doszło,
5) zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia,
6) zasady przetwarzania danych osobowych oraz wizerunku małoletnich,
7) zasady bezpiecznego korzystania z Internetu,
8) zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi,
9) zasady przeglądu i aktualizacji standardów,
10) zasady udostępniania standardów rodzicom i opiekunom prawnym oraz wersji skróconej standardów dla dzieci.
III. Zasady bezpiecznych relacji pracowników MZUK z małoletnimi
1. Pracownicy MZUK mają obowiązek utrzymywać profesjonalne, przejrzyste i nie budzące wątpliwości co do intencji relacje z małoletnimi.
2. Pracownicy MZUK mają obowiązek reagowania na każde podejrzenie naruszenia bezpieczeństwa dzieci a ich kontakt z dziećmi powinien odbywać się z poszanowaniem godności i prywatności małoletniego.
3. Pracownicy MZUK w relacjach z małoletnimi:
1) traktują każde dziecko z szacunkiem,
2) stosują prosty i zrozumiały, pozbawiony ocen język,
3) szanują prywatność dziecka, nie krytykują,
4) zapewniają dziecku możliwość zgłoszenia wszelkich niekomfortowych dla niego sytuacji, wykazując się przy tym zrozumieniem i dyskrecją,
5) w sytuacjach wymagających kontaktu fizycznego (np. udzielanie pierwszej pomocy) należy działać z wyczuciem, zgodnie zasadami bezpieczeństwa i z poszanowaniem godności osobistej,
6) udzielają dziecku pomocy i wsparcia.
4. Zachowania pracowników MZUK niedozwolone wobec małoletnich:
1) zabrania się przebywania sam na sam z dzieckiem w zamkniętym pomieszczeniu bez uzasadnionej potrzeby,
2) używanie wulgaryzmów, gestów, słów i zachowań o charakterze seksualnym,
3) wyśmiewanie, obrażanie, zastraszanie, upokarzanie,
4) przemoc fizyczna, psychiczna i słowna,
5) niestosowny kontakt fizyczny,
6) wykorzystywanie danych osobowych lub wizerunku małoletniego do celów prywatnych,
7) ujawnianie informacji o małoletnim osobom nieuprawnionym,
8) oferowanie małoletniemu substancji zakazanych.
IV. Zadania koordynatora
1. Funkcję koordynatora w każdej jednostce organizacyjnej MZUK pełni jej kierownik.
2. Do zadań koordynatora należą:
1) zapoznawanie ze standardami nowo przyjętych pracowników i zleceniobiorców świadczących usługi na terenie obiektu. Koordynator przekazuje im treść standardów oraz przeprowadza instruktaż w zakresie ich stosowania. Potwierdzeniem zapoznania się ze standardami i odbycia instruktażu jest „oświadczenie o zapoznaniu się i zobowiązanie do przestrzegania zasad zawartych w standardach ochrony małoletnich”, zgodnie ze stosowanym w MZUK wzorem,
2) przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu, które miały miejsce na terenie obiektu. Po przyjęciu zgłoszenia koordynator wypełnia „kartę interwencji” i informuje o zdarzeniu swojego przełożonego. Wszelkie informacje dotyczące przebiegu postępowania przechowuje w dokumentacji obiektu i chroni przed dostępem osób niepowołanych,
3) składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego odpowiednim służbom,
4) wprowadzenie „planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia” w sytuacji tego wymagającej,
5) wykonywanie przeglądu i zgłaszanie do działu DO konieczności aktualizacji standardów zgodnie z ustawą,
6) zachowanie poufności i zabezpieczenie wszelkich informacji o skrzywdzeniu lub podejrzeniu skrzywdzenia dziecka, do którego doszło na terenie obiektu, przed dostępem osób niepowołanych.
3. Za weryfikację pracowników i zleceniobiorców w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz za nadzór nad dokumentacją w tej sprawie odpowiada kierownik działu DO lub inny upoważniony pracownik. Weryfikacja w powyższym rejestrze dotyczy osób mających kontakt z małoletnimi podczas pracy lub przy wykonywaniu usługi.
V. Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego
1. Pracownik, który zauważy zachowanie niedozwolone wobec małoletniego lub ma uzasadnione przypuszczenie, że do takiego zachowania doszło, ma obowiązek:
1) zadbać o bezpieczeństwo małoletniego,
2) odseparować małoletniego od sprawcy,
3) wezwać służby ratunkowe jeżeli zagrożone jest życie lub zdrowie małoletniego,
4) sporządzić notatkę służbową, zawierającą co najmniej:
a) datę i miejsce zdarzenia,
b) szczegółowy opis zdarzenia,
c) informację o podjętych działaniach interwencyjnych,
d) dane małoletniego i jego opiekunów prawnych,
5) przekazać notatkę służbową koordynatorowi lub bezpośredniemu przełożonemu.
2. Pracownicy MZUK mają obowiązek zachowania w tajemnicy wszystkich informacji, które uzyskali w związku z podejrzeniem krzywdzenia małoletniego. Informacje takie mogą być przekazywane tylko uprawnionym służbom i organom w ramach działań interwencyjnych.
3. Jeżeli zakres posiadanych danych na to pozwala, koordynator informuje o zaistniałym zdarzeniu opiekunów dziecka.
4. Koordynator wypełnia „kartę interwencji” na podstawie informacji przekazanych przez zgłaszającego oraz umieszcza informację w „rejestrze interwencji i zgłoszeń”.
VI. Zasady przetwarzania danych osobowych małoletniego
1. Dane osobowe małoletnich muszą być chronione zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w prawie swobodnego przepływu takich danych oaz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE.L z 2016 r. Nr 119, str.1 ze zm.) oraz obowiązującymi w MZUK regulacjami organizacyjnymi.
2. Dane osobowe małoletnich mogą być:
1) wykorzystywane wyłącznie w celach, dla których zostały zebrane,
2) udostępniane wyłącznie osobom i organom uprawnionym.
VII. Zasady przetwarzania wizerunku dzieci
1. Poniższe zasady dotyczą wykonywania zdjęć, nagrywania filmów oraz innych form rejestrowania obrazu i dźwięku, w których widoczne lub słyszalne są osoby małoletnie, na terenie obiektów MZUK. Zasady nie dotyczą monitoringu zainstalowanego w obiekcie.
2. Wizerunek stanowi dobro osobiste dziecka.
3. Rejestracja i przetwarzanie wizerunku małoletniego musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności art. 81 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
4. Niedozwolone jest rejestrowanie i przetwarzanie wizerunku małoletniego bez świadomej, jednoznacznie i dobrowolnie wyrażonej zgody jego rodzica lub opiekuna prawnego w przypadku dziecka do 15 roku życia lub samego dziecka, jeśli ukończyło 15 lat. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak np. zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda o której mowa powyżej, nie jest wymagana.
5. W przypadku rejestracji wizerunku małoletnich w obiekcie MZUK, odpowiedzialny pracownik MZUK ma obowiązek odebrać od dzieci lub ich opiekunów prawnych właściwie wyrażone zgody na ich rejestrację. Za właściwy sposób wyrażenia zgody na rejestrację wizerunku przyjmuje się formę pisemną.
VIII. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu oraz procedura ochrony małoletnich przed zagrożeniami w sieci i przed treściami szkodliwymi utrwalonymi w innych formach
1. Jeżeli MZUK umożliwia małoletniemu dostęp do Internetu na własnym sprzęcie, to korzystanie z niego może odbywać się wyłącznie pod nadzorem pracownika MZUK.
2. MZUK nie ponosi odpowiedzialności za zabezpieczenie prywatnych urządzeń elektronicznych i innych nośników wykorzystywanych przez małoletnich w czasie ich przebywania w miejskich obiektach i urządzeniach użyteczności publicznej zarządzanych przez MZUK.
IX. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi w obiektach MZUK
1. Za przekazywanie dzieciom wiedzy o zasadach właściwego i bezpiecznego zachowania w grupie rówieśniczej, a w szczególności o:
1) obowiązku okazywania sobie wzajemnego szacunku,
2) zakazie niewłaściwego zachowania wobec innych małoletnich, w tym: przemocy fizycznej, słownej lub psychicznej, gróźb, zastraszania, poniżania, używania obraźliwych gestów i słów,
3) zakazie nagrywania lub fotografowania innych dzieci bez ich zgody lub zgody opiekuna,
4) obowiązku zgłaszania pracownikom MZUK wszelkich przypadków agresji lub innych niewłaściwych zachowań wśród dzieci
odpowiedzialni są opiekunowie dzieci.
X. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
1. Pracownik DO przeprowadza przegląd standardów przede wszystkim pod względem zgodności z aktualnymi przepisami prawa, nie rzadziej jednak niż raz na 2 lata.
XI. Zasady i sposób udostępniania standardów rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym
1. Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w MZUK oraz ich wersja skrócona dla dzieci są opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej MZUK oraz wywieszone w powszechnie dostępnych miejscach w obiektach:
1) Palmiarnia Miejska,
2) kryte pływalnie: Delfin, Mewa, Neptun, Olimpijczyk,
3) stadiony i boiska sportowe,
4) kort tenisowe,
5) schronisko dla zwierząt,
6) hala Widowiskowo-sportowa „Sośnica”,
7) Ośrodek Wypoczynkowy „Czechowice”,
8) izba wytrzeźwień.